čellista EDGARA MORO solokoncerts. Rīga Jūrmala mūzikas festivāls.

 
Svētdien, 1. septembrī, plkst. 14.00 Lielajā ģildē
Čellista Edgara Moro solokoncerts
 
Viedums, ar kādu tiek apgūts aizvien jauns repertuārs, un kaisme, ar kādu tiek muzicēts ik koncerts, meistarība, kas iegūstama vien ilggadējā pieredzē, un spontanitāte, kas piešķir musdienīgu draivu. Tas viss raksturo franču čellistu Edgaru Moro, kura zvaigzne spilgti iemirdzējās jau 17 gadu vecumā, kad P. Čaikovska starptautiskajā konkursā tika iegūta sudraba medaļa. Dzimtajā Francijā medaļa, kaut arī sudraba, tika sveikta ar ovācijām, bet pats mūziķis teicis, ka tieši otrā vieta, nevis uzvarētāja lauri, ir atvēruši durvis uz daudzajām koncertskatuvēm.
 
Koncerta programmā:
Johans Sebastians BAHS. Pirmā svīta čellam Solmažorā, BWV 1007, Trešā svīta čellam Domažorā, BWV 1009 un Sestā svīta čellam Remažorā, BWV 1012
 
Franču čellists Edgars Moro (1994) par Pētera Čaikovska konkursa 2. vietas ieguvēju kļuva septiņpadsmit gadu vecumā 2011. gadā. Pāris gadus iepriekš viņš jau bija ieguvis Jaunā mūziķa balvu Rostropoviča konkursā Parīzē (2009). 2013. gadā Francijas ievērojamākā mūzikas ierakstu industrijas balvas “Les Victoires de la Musique” žūrija viņu sumināja kā “Gada atklājumu” jauno klasiskās instrumentālās mūzikas mūziķu kategorijā.
 
Četru gadu vecumā, kopā ar tēvu iegājis tuvējā antikvariātā, Edgars pamanīja kādu meiteni spēlējam čellu. Čella skaņa likās tik brīnišķīga, ka pavisam drīz arī viņš pats sāka cītīgi apmeklēt čella spēles nodarbības. Vienpadsmit gadu vecumā jaunais čellists jau bija uzstājies ar daudziem slaveniem orķestriem. Trīspadsmit gadu vecumā Moro iestājās Parīzes Nacionālajā augstākajā mūzikas konservatorijā, meistarklasēs mācīdamies arī pie tādiem čella spēles meistariem kā Linns Harels, Anners Bilsmā, Miklošs Pereņji, Garijs Hofmans un Dāvids Gerings. Viņš skolojies arī Verbjē festivāla akadēmijā un Kronbergas akadēmijā, kopā ar Gidonu Krēmeru, Juriju Bašmetu un Andrāšu Šifu piedalīdamies projektā “Kamermūzika vieno pasauli”.
 
“Uz jaunu mūziķu koncertiem jūs vienmēr nākat ar cerību, ka šī nu būs tā diena, kad izdzirdēsiet mākslinieku, kas, jūsuprāt, pilnīgi noteikti kādreiz nākotnē kļūs par zvaigzni. Tamlīdzīgas cerības gan piepildās ļoti retos gadījumos, taču šis koncerts bija viens no tiem. Esmu gatavs saderēt, ka deviņpadsmitgadīgajam parīzietim, čellistam Edgaram Moro būs žilbinoša karjera. Viņš muzicē spēkpilni un burtiski metas iekšā mūzikā. Viņš uz skatuves ir tik ļoti klātesošs, viņa sejas vaibsti ir tik izteiksmīgi, ka var vienā pašā acumirklī no smaida pārvērsties grimasē – tad atkal smaidā, bet tie vienmēr atspoguļo to, cik dziļi viņš ir mūzikā. Ar savu pilnskanīgo toni un brīvo muzicēšanas stilu Moro pilnībā pārņem klausītājus savā varā. Domāju, ka viņš būs starp uzvarētājiem,” – tā pēc Edgara Moro uzstāšanās Gštādes festivālā 2013. gadā, rakstīja “Bachtrack”.
 
Debitējis ar Turīnas “Teatro Regio” orķestri, Moro muzicējis kopā ar ar Francijas Nacionālo orķestri Elizejas lauku teātrī Parīzē, Tulūzas Kapitola orķestri, Sanktpēterburgas filharmonisko orķestri, Maskavas filharmonisko orķestri, Londonas simfonisko orķestri, Romāņu Šveices simfonisko orķestri, Franča Lista kamerorķestri, Honkongas “Sinfonietta”, Malaizijas filharmonisko orķestri, poļu “Sinfonia Iuventus” orķestri. Uz sadarbību viņu aicinājuši diriģenti Valērijs Gergijevs, Žans Klods Kazadezī, arī Kšištofs Pendereckis.
 
Edgars Moro ir arī aizrautīgs kamermūziķis, kurš uzstājies kopā ar izciliem stīgu kvartetiem (Taliha, Pražāka, Modiljani, Ebena kvarteti), viņš saspēlējies ar Reno Kapisonu, Nikolasu Angelihu, Katju Buniatišvili. Piedalījies ne tikai neskaitāmos festivālos Francijā (Francijas Radio festivālā Monpeljē, festivālos Kolmārā, Sendenī, Anesī, Evianā, Eksanprovansā, Nantē, Mentonā u. c.), bet arī Šveicē (Lugano, Verbjē, Gštādē, Lucernā), Lielbritānijā (Edinburgā), Polijā, Vācijā, Austrijā un Itālijā u. c.
 
Edgaram Moro viņa čells šķiet ļoti īpašs. Ne tikai tāpēc, ka tas ir 1711. gadā tapušais slavenā vācu meistara, tā dēvētās Romas skolas pārstāvja Dāvida Teklera čells, bet arī tāpēc, ka vecāki viņam to nopirka, vēl pavisam mazam esot. Uzdāvāja gan tikai pēc tam, kad bija gūti pirmie panākumi Rostropoviča konkursā Parīzē 2009. gadā. “Tas ir brīnumu brīnums,” par savu instrumentu saka Edgars Moro.
 
Moro ir ekskluzīvi “Warner Classics” mākslinieks. Šajā ierakstu kompānijā čellists ieskaņojis jau sešus albumus – gan čella miniatūras, gan 18. gadsimta komponistu koncertus čellam un orķestrim, tāpat Kloda Debisī, Sezāra Franka, Fransisa Pulenka, Ritas Strolas, Žaka Ofenbaha un Frīdriha Guldas mūziku.
 
No 19. jūlija līdz 1. septembrim Rīgā un Jūrmalā viesosies vadošie pasaules simfoniskie orķestri un diriģenti, būs iespēja klausīties simfoniskās, kamermūzikas un solokoncertus, kā arī iepazīt akadēmiskās mūzikas izpildītājmākslas zvaigznes un jaunos talantus. RJMF2019 mākslinieciskās koncepcijas autori ir Verbjē mūzikas festivāla dibinātājs un vadītājs Martins Engstrēms un producents Migels Estebans. RJMF2019 rīko fonds “Rīgas Jūrmalas mūzikas festivāls”, kura darbības mērķis ir veidot klasiskās mūzikas notikumus, kas popularizē Latviju pasaulē kā nozīmīgu klasiskās mūzikas tūrisma galamērķi Ziemeļeiropā.
 
Vairāk: www.riga-jurmala.com
 
Nav gaidāmo pasākumu